Hradecké Divadlo Drak založí na střeše včelstvo, herci se těší na městský med.

18.03.2017 13:51
V budově Labyrintu Divadla Drak a Mezinárodního institutu figurálního divadla v Hradci Králové se odehraje skutečné i metaforické otevření Včelího domu. Divadelní včely se tak pustí do výroby prvního medu.

Včelstvo divadlu zapůjčí a bude se o něj starat Karel Zubatý z Hvězdárny a planetária Hradec Králové. Ilustrační foto.

Divadlo na své střeše založí včelstvo a zahájí tak svoji první "mezidruhovou komunikaci".„Výstavou chceme navázat na myšlenku, se kterou jsme v Draku znovu obnovili Mezinárodní institut figurálního divadla, že divadlo nevnímáme pouze jako budovu pro odehrávání divadelních představení, ale také jako místo společenské a setkávací,“ vysvětlila mluvčí Divadla Drak Barbora Kalinová.

„Prožitek, který můžeme v blízkém kontaktu s přírodou pocítit, vyžaduje otevření naší vnímavosti podobně jako při setkávání s uměleckým dílem,“ řekla mluvčí.

Městské včelařství

Fenomén městského včelařství je již v tuzemsku delší dobu na vzestupu. „V metropolích jako je třeba Paříž nebo Londýn, ostatně už i Praha, nebo Bnro, jsou včelstva umisťována dokonce i na střechy historických budov přímo v centru. Ve městech včely snadněji nacházejí dobré zdroje potravy. Městský med má díky rozmanitým rostlinám i jinou vůni a chuť,“ popsala Kalinová.

Výstava Včelí dům je transformací výtvarného a divadelního labyrintu do imaginárního včelího úlu. „Stejně jako má včelí úl vytvořený člověkem mnoho rozličných estetických podob, tak tento divadelní úl expanduje prostřednictvím různých médií do řady forem a volných asociací,“ popsala mluvčí.

Divadlo jako úl

Základní podoba včelího domu a včelího díla tady dostává alternativní funkce a významy. Přizvaní místní i zahraniční autoři se vyjadřují k rozmanitým způsobům "umělecké včelí spolupráce", k sociálnímu životu včel i lidí, tedy i k divadelnímu společenství coby úlu svého druhu.

„Příkladem z oblasti pohyblivého obrazu je kanadská umělkyně Gerda Johanna Cammaer, která konfrontuje globální jev mizení včel se zánikem klasického filmu. Či video rumunské autorské dvojice Irina Gheorghe a Alina Popa. Jejich mediální spektákl můžeme metaforicky chápat jako med ze supermarketu nabízený nám místo medu od včelaře,“ láká mluvčí.

Sochařsky na téma reagují dva čeští umělci. „Figurativní práce Anny Hulačové kombinuje osobitý přístup k materiálu a tradičním řemeslným postupům s imaginací pradávných sakrálních idolů. Sochař a performer Matěj Al-Ali vstupuje do prostoru se svými enigmatickými cizinci, masivními kinetickými objekty, které vybízejí k něžné interakci,“ pokračovala. Instalaci podle ní doprovází všudypřítomná včelí hudba.

Autor: Šťávová Vendula

http://hradec.city.cz/zpravodajstvi/hradecke-divadlo-drak-zalozi-na-strese-vcelstvo-a-promeni-se-ve-vceli-dum/9105